Short biografy
Lisa Stockleben, M.Sc., studied sign languages, african studies and psychology at the University of Vienna and the University of Hamburg. She received her master's degree in language sciences (with specialisation in sign language and deaf studies) from University College London in 2017. Her master's thesis focused on changes in the language of people with frontotemporal dementia.
Since 2017, she teaches psycholinguistics and (dementia) diagnostics at the chair of education and rehabilitation for deaf and hard of hearing people at the University of Cologne. In February 2019 she joined the NRW graduate college GROW as a doctoral candidate.
Research interests
- Sign language and deafness
- Cognition and language
- Age(ing) and dementia
- Research methodology
Publications
Stockleben, L., Gelhardt, A., Büchler, N. & Kaul, T. (2021). Kommunikation mit Menschen mit Hörbehinderung und Demenz. In: Fach- und Koordinierungsstelle der Regionalbüros Alter, Pflege und Demenz (Hrsg.). Mehr als Worte – Gelingende Kommunikation mit Menschen mit Demenz (S. 46-51). Online unter: https://alter-pflege-demenz-nrw.de/wp-content/uploads/2021/10/kda_broschuere_demenz_300921_web.pdf
Stockleben, L., Gelhardt, A., Büchler, N. & Kaul, T. (2021). Spezifische Bedarfe und Versorgungsmöglichkeiten gehörloser Menschen im Alter, insbesondere bei Menschen mit Demenz. In: Martinkat, N. & Terhorst, S. (Hrsg.), Psychotherapie in Gebärdensprache - Ansätze und Interventionen. Gießen: Psychoso-zial-Verlag, S. 321-350.
Büchler, N., Gelhardt, A., Stockleben, L. & Kaul, T. (2020). Situation gehörloser Menschen im Alter. Sonderpädagogische Förderung heute , 65(4), S. 367-377.
Büchler, N., Gelhardt, A., Stockleben, L. & Kaul, T. (2020). Menschen mit Hörbehinderung in der stationären Pflege. Seniorenheim-Magazin, S. 56-57.
Gelhardt, A., Büchler, N., Stockleben, L. & Kaul, T. (2020). Demenz und Hören. Alzheimer Info, 1, S. 1-3.
Gelhardt, A., Büchler, N., Stockleben, L. & Kaul, T. (2020). Hörbehinderung im Alter und Demenz - Wie können Kommunikation und Aktivierung gelingen? In: Fellgiebel (Hg.). (Schlecht) Hören bei Demenz. Er-kennen, verstehen und aktivieren. Heidelberg: medhochzwei, S. 23-35.
Stockleben, L. & Macht, C. (2019). TISLR13 in Hamburg – Ein Rückblick und Reflexionen aus Sicht Promovierender.
DAS ZEICHEN, 113, 502-513.